Puolalainen rekkamies ajaa Suomessa puoleen hintaan

Puolalainen rekkakuski ajaa Suomen sisäisessä liikenteessä 1 000-1 200 euron kuukausipalkalla. Usein palkka määräytyy kilometrien mukaan. Lisäksi kuljettajat tekevät ylipitkiä työpäiviä eivätkä noudata ajo- ja lepoaikasäädöksiä. Työterveyshuoltoa heille ei ole järjestetty.

Suomessa ajaviin ulkomaalaisiin kuljettajiin pitää soveltaa suomalaisia työehtoja. AKT:n sihteerin Harrin Pasasen mukaan näin ei menetellä. Liiton tietoon on tullut jopa 300-400 euron kuukausipalkkoja.

Työehtoja kiertävät ulkomaiset kuljetusliikkeet. Määräysten mukaisesti ne saavat hoitaa Suomessa kolme kuljetusta viikossa. Pasanen epäilee, että ulkomaalaiset ajavat kerralla enemmän, koska toiminnan valvonta ontuu.

Markkinat aiotaan avata kokonaan

Ulkomaisten kuljetusyritysten toiminta Suomessa eli niin sanottu kabotaasiliikenne on lisääntynyt rajusti. Kuljetusyritysten määrä on kasvanut, eivätkä yritykset noudata kolmen kuljetuksen viikkorajoitusta.

Pasanen kertoo, että EU:n komissio haluaa vapauttaa kabotaasimarkkinat rajoituksista kokonaan vuonna 2014.

Kilpailun vapauttamisen jälkeenkin Suomessa pitää noudattaa suomalaista työlainsäädäntöä ja suomalaisia työehtosopimuksia. – Palkkojen valvonta voisi olla helpompaa, kun kuljettaja olisi Suomessa jatkuvasti ja hänelle maksettaisiin palkka tänne, Pasanen pohtii.

Iso ero kilometrihinnoissa

Suomalaisetkin huolintaliikkeet käyttävät ulkomaisia kuljetusliikkeitä huokeamman hinnan takia. Tällä hetkellä esimerkiksi puolalainen kuljetusliike saa Suomessa 60 senttiä kilometriltä, vastaavasti suomalainen yrittäjä saa kilometriltä noin 90 senttiä.

AKT, SKAL ja Autoliikenteen Työnantajaliitto vastustavat kabotaasiliikenteen vapauttamista yhteisessä rintamassa.

Pasasen mukaan kabotaasimarkkinoiden avaaminen kokonaan vie suomalaisilta kuljettajilta töitä ja monelta suomalaiselta yrittäjältä firman alta.

”Ainakin pitkä siirtymäaika”

Rajoitusten poistamista voidaan järjestöjen mielestä harkita vasta, kun Itä-Euroopan kuljettajien palkkataso ja työehdot ovat kohdallaan.

– Meidän mielestämme markkinoita ei pidä avata enempää, Pasanen tähdentää.

– Kaivamme esille faktoja tästä ongelmasta ja kerromme, minkälaista orjatyövoimaa ulkomaalaiset kuljettajat Suomessa ovat. Yritämme vakuuttaa EU:n komission ja parlamentin, että rajoitukset täytyy säilyttää.

Järjestöjen mielestä uudistusta ei pidä toteuttaa ainakaan komission esittämässä aikataulussa.

– Tarvitsemme paljon enemmän siirtymäaikaa, jotta pystymme luomaan toimivat valvontajärjestelmät. Laiton kabotaasi täytyy saada kuriin.

Teksti: UP/Mika Peltonen

Kabotaasia vuodesta 1998

Euroopan unionin jäsenmaiden kuljetusliikkeet ovat saaneet hoitaa toisen jäsenmaan sisäisiä kuljetuksia tietyin rajauksin jo vuodesta 1998, kunhan noudattavat kyseisen maan säännöksiä. Tämä niin sanottu kabotaasiliikenne koskee myös muuta Euroopan talousaluetta eli Islantia, Liechtensteinia ja Norjaa.

Kabotaasiliikennettä on rajattu. Auto saadaan purkaa tai lastata toisessa maassa kolme kertaa seitsemän vuorokauden aikana. Sen jälkeen auton on poistuttava maasta.

Vuodesta 2008 myös Viron, Latvian, Liettuan, Puolan, Slovakian, Tšekin ja Unkarin kuljetusyritykset ovat saaneet hoitaa kabotaasikuljetuksia.

EU:n ulkopuolisilla, kuten venäläisillä, kuorma-autoilla ei ole oikeutta kuljettaa tavaroita Suomen sisäisessä liikenteessä. (BS/UP)